Rozhovor o prodeji stříbrných šperků s OLIVIE
Dnes jsem si k rozhovoru pozvali Lukáše Sluku z rodinného klenotnictví OLIVIE , se kterým jsme se bavili o prodeji stříbrných šperků.
Lukáši, mohl byste čtenářům představit značku Olive?
OLIVIE je rodinné klenotnictví zaměřující se převážně na šperky ze stříbra ryzosti 925/1000. Silnou stránkou OLIVIE je snaha a lidskost. Pravidelně komunikujeme s našimi zákazníky tak, aby neměli pocit, že hovoří s ''firmou'', ale s lidmi, kteří jim opravdu chtějí při jejich nákupu pomoct. Vzhledem k tomu, že si naše rodina prošla těžkými obdobími, dokážeme si vážit toho, co nám teď OLIVIE do našich životů přinesla, a proto nenajdete den, kdy bychom vůbec nepracovali a nesnažili se firmu posouvat vpřed nebo minimálně nepečovali o naše zákazníky.
Co bylo nejtěžší při rozjezdu podnikání?
OLIVIE není náš první pokus o podnikání. Tedy pro mě osobně ano, ale mí rodiče v minulosti vkládali své úsilí do několika jiných projektů, které se ale nikdy nevyvedly, a to riziko se nevyplatilo. A to pro nás bylo pravděpodobně i to nejtěžší – riziko. Neměli jsme vlastní prostředky na nákup šperků na sklad, ale naštěstí nám v úplných začátcích pomohl náš první dodavatel, který nám poskytl šperky s tím, že se mu splatí, až se prodají, ale pokud se neprodají, mohou se vrátit. Pamatujeme si dny, kdy jsme s nervozitou sledovali denní útraty u našich facebookových kampaních, u kterých jsme často denně prodělali víc, než jsme si dokázali vydělat v e-shopu, ale také v našich druhých pracích. Věříme však, že především díky té naší píli se vše otočilo v náš prospěch.
Je složité podnikat s rodinnou?
Občas ano, protože komunikace dokáže být neprofesionální a má tendenci se stáčet na osobní úroveň. Rozumím názorům své maminky, která je konzervativnější, jelikož si v životě prošla více náročnými fázemi, ale také vím, že bez nějakých rizik a inovací není růst. A bez růstu není dlouhodobě možné existovat, minimálně ne na té úrovni, na kterou se chceme dostat. Oba se ale doplňujeme, a i já potřebuji někdy zabrzdit, protože do všeho skáču po hlavě.
Jaké šperky patří k nejoblíbenějším? A jaký materiál frčí? Je v kurzu stále stříbro?
Stříbro je stále oblíbenější díky své finanční dostupnosti a své hodnotě. Stříbrné šperky nejsou nejdražšími na trhu, ale přesto jsou stále luxusní komoditou, takže pokud někoho chcete obdarovat stříbrným šperkem, má to vysokou hodnotu. Samozřejmě, že zlaté šperky jsou nesmrtelné, ale taky jsou mnohem náročnější pro vaši peněženku. Stříbro má svou kvalitu, dlouhověkost, lesk a krásu. Můžete jím obdarovávat sami sebe nebo své blízké a potěší to stejně, protože nejvíce záleží především na příběhu, který ten šperk má a proč jej darujete.
Máme to štěstí, že u nás se prodává všechno, ale samozřejmě máme i pár bestsellerů, pár šperků, které se dlouhodobě drží na předních pozicích v prodejích. Mezi úspěšné kategorie patří například šperky s andělskou tematikou, zásnubní prsteny nebo dětské puzetové náušnice.
Hledí zákazníci při výběru šperku na značku? Nebo vybírají podle toho, co se jim líbí?
U OLIVIE nenajdete žádné značkové šperky, takže my zcela sázíme na vzhled, kvalitu a příběh našeho brandu. Věřím, že šperky populárních značek stále frčí, každopádně i u nás v Ostravě před obchodem Pandory každé Vánoce můžete vidět dlouhé řady, které se táhnou až za prodejnu. My se snažíme o to, abychom podobnou hodnotu časem dodali značce OLIVIE. Zatím si ale získáváme pozornost zákazníků originálními designy šperků.
Jak bojujete s tím, že na internetu si zákazníci šperky nemohou prohlédnout? Bývá problém, že se fotka šperku liší od skutečnosti?
Domnívám se, že v dnešní době je nemožnost si věci prohlédnout a vyzkoušet už trochu upozaděná. E-shopy poskytují služby, které zákazníkům dávají šanci si zboží objednat, vyzkoušet a vrátit bez jakýchkoliv poplatků. Existují lhůty pro vrácení zboží bez udání důvodu, existují odložené platby nebo výdejny, ve kterých si můžete zboží vyzkoušet a rozhodnout se, jestli jej zaplatíte nebo necháte rovnou zaslat zpět. Samozřejmě se snažíme zákazníkům poskytnout co nejreálnější náhled šperku, aby si jej mohli zakoupit bez obav a nemuseli jej vracet zpět. Zaměřujeme se na reálné fotografie šperků, detailní popisky či přesné parametry. Zákazníci u nás mohou nakoupit s prodlouženou lhůtou pro vrácení bez udání důvodu, která je až 90 dní, případně mohou využít jednu ze dvou odložených plateb, které u nás najdou. Nemyslím si, že by nemožnost si šperk prohlédnout byla zásadním důvodem k jeho nezakoupení.
A jak je to s výběrem správné velikosti? Lze se orientovat třeba podle nějakého staršího prstýnku?
Velikosti prstenů jsou věčná otázka trápící především muže, kteří často nemají možnost prsten změřit, tak musí tipovat. Zde bohužel není jiná varianta, pokud se nedostanete ke staršímu prstenu vaší partnerky, nezjistíte to pomocí nějakého originálního dotazu nebo jí ve spánku neomotáte prst metrem. :-) U OLIVIE se řídíme vnitřním průměrem, což znamená, že když ke svému původnímu prstenu přiložíte pravítko, zajímá vás vzdálenost od jednoho vnitřního okraje k tomu protějšímu. Orientovat se pak lze podle tabulky velikostí, kterou máme na e-shopu. A kdyby se i přesto nepovedla velikost správně změřit, stále máme na e-shopu k zakoupení měřič prstenů nebo můžete využít 90denní lhůtu pro výměnu.
Ovlivnil COVID-19 či následná válka na Ukrajině nějak vaše podnikání?,
Poslední 2-3 roky byly jako horská dráha. Na začátku pandemie jsme se báli, jako pravděpodobně všichni, utlumovali jsme inzerce, nakupovali na sklad, protože jsme viděli rostoucí ceny stříbra, čekali jsme, co se bude dít. K našemu štěstí nás Covid zasáhl v pozitivním smyslu, protože po pár prvních měsících, kdy se lidé báli a přestali na chvíli utrácet za zbytné věci, se situace stabilizovala a prodejny uzavřely, což přispělo k růstu celé české e-commerce. V této době jsme sice každý měsíc zažívali Vánoce, ale vše se dost odráželo od toho, jestli jsou prodejny zavřené nebo ne. Když se před pravými Vánocemi obchody otevřely, zaznamenali jsme mírný útlum v době, kdy každoročně přichází ten největší růst. Bylo to velmi specifické a netradiční období. Covid ale otevřel dveře mnoha novým e-shopům, novým funkcím, službám a celkově českou e-commerce dostal na další úroveň.
Co se týče války na Ukrajině, tak její začátek byl možná ještě o něco náročnější než začátek pandemie, jelikož e-shopy byly namlsané a nikdo neočekával tak strmý pád. Najednou přišlo vystřízlivění. E-shopy, které v předchozích letech investovali do zásob a lidí, najednou neprodávaly a neměly z čeho ty lidi platit. Osobně jsem taky zažíval těžké období, jelikož jsem chtěl udržet u OLIVIE rostoucí trend, ale místo toho jsem byl zklamaný poklesem. Naštěstí mimo vánoční sezónu nepotřebujeme pro chod firmy mnoho lidí, možná i díky té naší píli, o které jsem hovořil na začátku, a proto jsme neměli problém se postarat o všechny naše kolegy, včetně dvou nových, které jsme přijali za Covidu. Nyní se situace znovu relativně stabilizovala a po slabším prvním čtvrtletí jsme zase najeli na lehký růst, i oproti loňskému covidovému roku, což nám dělá velkou radost, protože jsme původně vůbec nechtěli srovnávat roky 2021 a 2022.
Nebojí se Češi za šperky utrácet? Jsou ochotni utrácet i za dražší kousky?
Pokud nebereme v potaz výjimečné situace, jako byla právě pandemie nebo válka na Ukrajině, tak Češi nemají problém utrácet za něco, co pro ně má hodnotu. Jsme národ, který pečuje o své blízké a máme rádi věci a značky, které mají příběh, takže když chceme potěšit někoho, koho máme rádi, nevadí nám za to dát více peněz, pokud to samozřejmě splňuje naše vysoké nároky na kvalitu, vzhled a ideálně poskytuje i nějaký druh příběhu.
Plánujete nějaké novinky?
Maminka je nákupčí a ta se dívá po novinkách neustále. Když jeden balík s novou kolekcí přijde, vím, že už je na cestě nebo minimálně ve výrobě další. Aktuálně jsme pyšní na naši poslední kolekci pánských náramků se stříbrným komponentem, na kterém je náš brand. Chceme, aby i naši zákazníci byli pyšní na to, že nosí šperk z OLIVIE. Našim největším cílem a snem je však aktuálně otevření naší první prodejny, ve které momentálně probíhají stavební úpravy. Prodejna se nachází v Ostravě za nákupním centrem Forum Nová Karolina a doufáme v její otevření kolem září 2022.